Patrzysz na wiadomości wyszukane dla słów: wzor umowy wstepnej kupna i sprzedazy
Wiadomość
  przedwstepna um. kup-sprz nieruchomosci
Czy przedwstepna umowa kupna sprzedazy lokalu mieszkalnego jest
rozporzadzeniem nieruchomoscia i jako taka musi byc spisana w formie aktu
notarialnego? Rzecz w tym ze musze przy okazji spisania takowej wplacic 10%
zaliczki, kwote niebagatelna. Umowe "ostateczna" - przeniesienia wlasnosci
podpisze mniej wiecej 3 tygodnie pozniej, kiedy to bede wplacal reszte
pieniazkow. Koszt poswiadczenia notarialnego jest niemaly, chcialbym wiec
ograniczyc sie do uczestnictwa notariusza wylacznie przy przeniesieniu
wlasnosci. Czy to bezpieczne?

Druga sprawa - czy ktos jest w posiadaniu, badz tez moze wskazac miejsce w
sieci, gdzie dostepny jest wzor umowy przedwstepnej?

Dziekuje ze PILNA pomoc

eo[f]

 
  przedwstepna um. kup-sprz nieruchomosci

Czy przedwstepna umowa kupna sprzedazy lokalu mieszkalnego jest
rozporzadzeniem nieruchomoscia i jako taka musi byc spisana w formie aktu
notarialnego? Rzecz w tym ze musze przy okazji spisania takowej wplacic
10%
zaliczki, kwote niebagatelna. Umowe "ostateczna" - przeniesienia wlasnosci
podpisze mniej wiecej 3 tygodnie pozniej, kiedy to bede wplacal reszte
pieniazkow. Koszt poswiadczenia notarialnego jest niemaly, chcialbym wiec
ograniczyc sie do uczestnictwa notariusza wylacznie przy przeniesieniu
wlasnosci. Czy to bezpieczne?

Druga sprawa - czy ktos jest w posiadaniu, badz tez moze wskazac miejsce w
sieci, gdzie dostepny jest wzor umowy przedwstepnej?


Umowa przedwstępna nie wymaga notariusza.
My umowę przedwstępną podpisywaliśmy w agencji nieruchomości, wpłacaliśmy
wówczas kwotę umowną 5000zł. Gdybyśmy się wycofali kwota ta przepadłaby, z
kolei gdyby sprzedawca się wycofał miał nam zapłacić 10 000zł.
Pozatym taka umowa powinna zawierać warunki sprzedaży i umowy notarialnej..
Niestety nie wiem czy jest gdzieś w sieci wzór.

tylko musiałabym ją odszukac i sobie przypomnieć

pozdrawiam
Danka

  przedwstepna um. kup-sprz nieruchomosci

| Czy przedwstepna umowa kupna sprzedazy lokalu mieszkalnego jest
| rozporzadzeniem nieruchomoscia i jako taka musi byc spisana w formie
aktu
| notarialnego? Rzecz w tym ze musze przy okazji spisania takowej wplacic
10%
| zaliczki, kwote niebagatelna. Umowe "ostateczna" - przeniesienia
wlasnosci
| podpisze mniej wiecej 3 tygodnie pozniej, kiedy to bede wplacal reszte
| pieniazkow. Koszt poswiadczenia notarialnego jest niemaly, chcialbym
wiec
| ograniczyc sie do uczestnictwa notariusza wylacznie przy przeniesieniu
| wlasnosci. Czy to bezpieczne?

| Druga sprawa - czy ktos jest w posiadaniu, badz tez moze wskazac miejsce
w
| sieci, gdzie dostepny jest wzor umowy przedwstepnej?

Umowa przedwstępna nie wymaga notariusza.

Ale notarialna ma wieksza moc od takiej zwyklej w przypadku gdy sprzedajacy
bedzie chcial sie wycofac z transakcji.

Karol

  przedwstepna um. kup-sprz nieruchomosci
Umowy przedwstepnej nie musisz zawierac u Notariusza. I tak jest wazna.
Nie zawsze jest to bezpieczne, ale jezeli nie masz zaufania do drugiej
strony, a jednoczesnie nie orientujesz sie w przepisach regulujacych (co
wnioskuje po pytaniu dotyczacym wzoru umowy) bezpieczniej bedzie skorzystac
z porady prawnika, profesjonalnego agenta nieruchomosci, albo zawrzec taka
umowe w Notariacie.
Nie musisz wplacac 10 % zaliczki - jest to kwestia umowna ze sprzedajacym.
Zwyczajowo przyjela sie taka forma, ale wtedy 10 % jest zadatkiem - a jest
duza roznica pomiedzy zaliczka i zadatkiem.
Wzor umowy znajdziesz w paru miejscach w necie, np. www.wzorypism.coo.pl

Pozdrawiam,

Zino

Czy przedwstepna umowa kupna sprzedazy lokalu mieszkalnego jest
rozporzadzeniem nieruchomoscia i jako taka musi byc spisana w formie aktu
notarialnego? Rzecz w tym ze musze przy okazji spisania takowej wplacic
10%
zaliczki, kwote niebagatelna. Umowe "ostateczna" - przeniesienia wlasnosci
podpisze mniej wiecej 3 tygodnie pozniej, kiedy to bede wplacal reszte
pieniazkow. Koszt poswiadczenia notarialnego jest niemaly, chcialbym wiec
ograniczyc sie do uczestnictwa notariusza wylacznie przy przeniesieniu
wlasnosci. Czy to bezpieczne?

Druga sprawa - czy ktos jest w posiadaniu, badz tez moze wskazac miejsce w
sieci, gdzie dostepny jest wzor umowy przedwstepnej?

Dziekuje ze PILNA pomoc

eo[f]


 
  umowa przedwstepna

mam kilka pytan:

1. czy trzeba ja podpisywac notarialnie?
2. czy jesli nie trzeba, to notarialnie podpisana jest bezpieczniejsza?
3. czy sa wzory umow przedwstepnych (dla mieszkania spoldzielczo -
wlasnosciowego)?
4. gdzie je moge znalezc?

--jeśli chodzi o kupno sprzedaż mieszkania to wymagana jest forma aktu n


otarialnego (umowa przedwstępna powinna być sporządzona w tej samej formie,
która jest wymagana dla umowy przyrzeczonej, zasadniczej), jeśli chodzi o
najem to wystarczy zwykła forma pisemna. W umowie przedwstępnej musisz zaw
rzeć datę, do której ma być zawarta umowa przyrzeczona (nie musi być to ko
nkretna data kiedy ją zawrzesz, ale do kiedy)
są specjalne książki z wzorami pism, można też to znaleźć na internecie, nie
wiem gdzie, ale na pewno jest coś takiego.
poza tym i tak musisz iść z tym do notariusza (jeśli chodzi o kupno-sprzed
aż), więc nie potrzebyjesz wzorów, bo notariusz wie jak to sie robi. Pozdr
awiam Dyta
Rafał Dziduch
Wydawnictwo H.Bauer Sp. z o.o.
Dział Internetowy
tel. (022) 672 01 30, 672 01 31 w. 124
fax. 672 01 18 w. 111


  Spotkanie Kancelaria Prawna - 7 luty (Sobota) godz. 11.00
Termin 7.02 jest/był tylko wstępnym terminem spotkania. Czekaliśmy do czwartku oczekując na odezwę forumowiczów. Pojawiają się głosy za i przeciw w związku z wystąpieniem prawnym przeciwko developerowi. Nie wysyłaliśmy do kancelarii wzoru naszej umowy-kupna sprzedaży (co wiązałoby się z rozpoczęciem całej procedury analizy naszej sprawy przez prawnika). My aktualnie jesteśmy na etapie odbioru mieszkania, którego niestety jeszcze nie odebraliśmy (aczkolwiek widać światełko w tunelu). W związku z powyższym wstrzymujemy się z wyciąganiem ciężkich dział w kierunku makdomu.
Osoby, które chciały nadal spotkać się ze wspomnianym przez nas prawnikiem proszę o kontakt na priva to podeślę namiary.
pozdr
  Kupno działki, umowa, notariusz, odlesianie i takie tam...
Zacząłem od gugla, ale chciałbym poznać cudze żywe przykłady, więc
zacznę nowy wątek.

W jaki sposób zwykle zawiera się wstępne umowy przy kupnie działki?
Formalności związane z załatwianiem kredytu trochę trwają, zbywca
działki domaga się zadatku, ja ze swojej strony wolałbym mu dawać ten
zadatek w jakiś sformalizowany i wiążący także dla niego sposób. Jak
to przeprowadzić? Czy zwykła umowa cywilnoprawna między nami (można
prosić o wzór?) wystarczy? Czy lepiej od razu notarialnie zawrzeć
umowę przedwstępną? Jeśli to drugie, to jak uniknąć płacenia
notariuszowi dwa razy? Dzwoniłem wczoraj do notariusza i usiłowałem
tego dowiedzieć się od niego, ale wił się jak piskorz, żeby nie
powiedzieć nic istotnego przez telefon. Można więc prosić o
łopatologiczny wykład kogoś, kto już ma to za sobą?
Guglając podobne dyskusje znalazłem ciekawą radę, żeby dając zaliczkę
prosić o podpisanie weksla. Jak to przeprowadzić formalnie? Skąd się
bierze blankiet wekslowy i jak w umowie p/w to "ująć", tak żeby tam
wyraźnie stało, że weksel zostanie zwrócony wystawcy w momencie
podpisania aktu sprzedaży?
A co do samych opłat notarialnych, podatku od czynności
cywilnoprawnej, opłaty sądowej za wpis do KW - póki co wychodzą mi z
tego jakieś gigantyczne pieniądze :-((( Jak to obciąć? Jakie są
sztuczki, kruczki, ulgi, sposoby, żeby jakich opłat nie wnosić albo
wnosić je w mniejszej wielkości?
Kolejne pytanie: kupuję działkę, która jest 'dopiero co utworzona' z
podziału gruntów rolnych (jest już odrolniona, jest to teren
budowlany, jest plan zagospodarowania). Czy KW jest tworzona
automatycznie w momencie podziału, jej utworzenie jest obowiązkiem
zbywcy, czy też będzie to mój problem? Przy kupnie mieszkania wniosek
o urządzenie KW wysyłał notariusz i ja za to nic nie płaciłem. Jak to
wygląda w przypadku działki?
I ostatnie pytanie. Działka jest budowlana, ale zalesiona. Żeby
cokolwiek na niej postawić, trzeba część drzew wyciąć. Jak formalności
z tym związane wyglądają w praktyce i co najważniejsze: ile kosztują?

J.

  równanie ze zbyt wieloma niewiadomymi...

Sprzedający chce wszystkie formalności przesunąć na styczeń, ja również,
agencja w takim wypadku żąda ode mnie wpłaty 1000 PLN, tytułem wstrzymania
oferty dla mnie. Czy mam płacić?, czy agencja może oferować tę
nieruchomość
innym klientom, mimo iż zadeklarowałem że kupuję, a czekamy z powodu
sprzedającego?


Spiszcie umowę PRZEDWSTĘPNA z datą finalizacji na styczeń i już! Zapłacisz
agencji jak kupisz, mogą Cię pocałować w dupę. Ustal jakiś sensowny
zadatek,żeby się nie okazało że 30grudnia ktoś Cię podkupi .

Druga sprawa:
umowa wstępna, dom chcę kupić częściowo na kredyt (około 60 tys kredytu),
chcę w umowie wstepnej zastrzec, że w przypadku nieudzielenia kredytu będę
mógł się wycofac, a sprzedający zwróci mi zaliczkę, dla mnie proste lecz
agencja twierdzi, że takiego zapisu w umowie być nie może, nikt takiego
warunku nigdy nie wymagał i wogóle marudzę, i kredyt napewno dostanę, a ja
tego nie wiem, bo mam nieciekawą przeszłość kredytową.


Czy sprzedający się na to zgodzi? Szczerze mówiąc ja bym się nie zgodził,ale

zaczadzenia się kanarka rezygnujesz z zakupu na warunkach takich i
takich....Umowa przedwtępna jest umową cywilno-prawną, nie ma żadnego
wzoru,którego się trzeba trzymać. Sugeruję przejrzeć standardowe umowy
,pomoga w skomponowaniu waszej.

Musisz wiedzieć,że kupno-sprzedaż domu to ryzyko dla Ciebie i dla Niego. Jak
się okaże że nie dostaniesz kredytu to sprzedający się wkurzy,ale będzie
miał zabezpieczenie w postaci zadatku i normalny człowiek NIE ODDA Ci go ,
bo to Ty zawaliłeś. Jeśli natomiast on sprzeda chatę innej osobie to wycofa
się z um.przedwst. i musi ponieść konsekwencje płacąc Ci za to+oddając
zadatek.Czytając Twojego posta wydaje mi się,że chciałbyś wszystko tak by
tobie było dobrze a inni niech spadają na drzewo.... :-)

pozdrawiam
Michał

  SZUKAM NOTARIUSZA Z POLSKIMI UPRAWNIENIAMI W LONDYNIE
Znowu jakies dziwne rzeczy opowiadasz. Teraz mowisz ze ci odmowiono jakis dokument - przedtem ze ci wciskano umowe sprzedazy mieszkania. Cos tutaj nie pasuje.

Ja mialem odwrotna sytuacje - poszedlem do solicitora ze wzorem upowaznienia do kupna mieszkania w Polsce(zamiast tak jak mi powiedziano - do notariusza) na ktorym poswiadczyl moj podpis za 40 funtow. W Polsce to odrzucono, bo solicitor to nie notariusz i ten wzor upowaznienia powinien byl byc przerobiony na forme aktu notarialnego. Tak trafilem do kancelarii Salinger, gdzie usluga byla drozsza, ale dokladnie tak zrobiona jak wymagano w Polsce.

W Anglii nie ma solicitorow z uprawnieniami notarialnymi. Sa albo solicitors albo notariusze, czasami jedna osoba jest i tym i tym. A kancelaria Salinger Solicitors & Notary Public jest kancelaria angielska a nie polska, regulowana przez regulatorow profesji prawnych w UK tzn Solicitors Regulation Authority i the Faculties Office, wiec przy takiej surowej profesjonalnej regulacji napewno ci nic nie "wciskano". Radzilbym bym ci uwazac na sposob wyrazania sie bo "wciskanie" jest na pograniczu defamacji i mozesz miec klopoty jak sie osoba o ktorej tak piszesz dowie.
Aha i jeszcze dziwne jest twoje obruszenie ze romawialas a asystentem notariusza. Chyba nie za bardzo sie orientujesz jak to dziala w tym kraju w sferze prawnej. Wierz mi z doswiadczenia, ze kancelarie solicitorow czy notariuszy czy male czy duze w tym kraju nie sa jednoosobowymi firmami, gdzie wlasciciel(e) robi(a) wszystko, tzn odbiera telefony, otwiera drzwi i Bog wie jeszcze co itd. Do tego sa zatrudnieni asystenci. Oni przekazuja klientom podstawowe wstepne informacje - do tego nie potrzeba samego notariusza. Jakby boss kancelarii mial odebrac kazdy telefon i z klientem kazdym rozmawiac, to kiedy myslisz mialby czas na przygotowanie dokumentow i wykonanie pracy profesjonalnej.
  równanie ze zbyt wieloma niewiadomymi...

Przynajmniej niech bank sprawdzi Twoją zdolność
przed umową przedwstępną, chociaż najlepiej jakbyś
już miał promesę.


i taka była moja pierwsza myśl zaraz po obudzeniu :-) PROMESA :-)
już byłem w banku, złozyłem papiery i czekam na odpowiedź, nie musze narazie
przedstawiać dokumentów nieruchomości, podpisywać umowy przedwstępnej itp.,
potrwa to kilka dni i wtedy z promesą w ręku będę mógł podpisać umowę
przedwstępną (standartową, bez zastrzeżeń o kredycie), wpłacić zadatek (nie
zaliczkę) i iść do banku już po kredyt

Co to za agenci, którzy nie wiedzą podstawowych rzeczy ?


już dawno bym sobie odpuścił, ale żona już wirtualnie ustawia meble w tym
domu :-)
wyskoczyło już kilka drobnych spraw, które mnie wkurzyły, raz cena
podskoczyła o 2 tysiące, bo agent źle zrozumiał sprzedającego, a potem
okazało się, że część wyposażenia sprzedający zabiera (i zawsze miał taki
zamiar, mimo, że agencja twierdziła wcześniej, że wszystko zostaje), nie
wiedzą za bardzo jak zabezpieczyć interesy obu stron, bo wzory umów maja
gotowe w szufladzie i nie bardzo wiedzą jak można je dopasować do konkretnej
sytuacji ale cóż, umowa z agencją jest tak lakoniczna, że zobowiązuję ją
tylko do przedstawienia mi oferty, jest podany tylko adres nieruchomości , a
reszta to zabezpieczenia agencji, w razie zakupu poza jej plecami. Umowa
zawiera też komiczne błędy wprowadzające bezsens zapisu np. "W przypadku
KUPNA w/w nieruchomości osobie wskazanej przez agencję z jej pominięciem,
zleceniodawca zobowiązuje się zapłacić karę umowną w wysokości podwojonej
prowizji".:-) zdanie ściągnięte z umowy ze sprzedającym, ale zamienione
słowo "sprzedaży" na "kupna" i robi się śmiesznie i bez sensu, a jeżeli
nawet, drążąc dalej, opierać się na tym zapisie, to co znaczy "z pominięciem
agencji", mam ją wpisać do aktu notarialnego?, bo inaczej może twierdzić, że
ją pominąłem i żądać kary umownej, czym się ma różnić "pominięcie" od kupna
przez agencję, bo formalnie raczej niczym, ale pewnie się czepiam, wyśpię
się i jutro znowu coś genialnego mi wpadnie :-)

 i wogóle marudzę
Marudzisz. Takie Twoje dobre prawo.
Może panienki z agencji szastają dziesiątkami tysięcy
na codziennych zakupach, ale dla Ciebie to poważna kwota
i plany życiowe.


tez wychodze z takiego założenia, w sumie zgarną za całą transakcję jakieś 8
tys. PLN od ubu stron, więc niech trochę popracują :-) jak niedawno
sprzedawałem mieszkanie, trafiłem na takigo agenta, gdzie wszystko było
klarowne, ustalone i czytelnie zapisane, ja i nabywca spaliśmy spokojnie :-)

  Lofty - ul. Tymienieckiego 25
Mieszkania w starej fabryce prawie gotowe

Aleksandra Hac
2009-05-12, ostatnia aktualizacja 2009-05-12 19:15

Do przędzalni przy ul. Tymienieckiego za kilka miesięcy wprowadzą się pierwsi lokatorzy. Zamieszkają w miejscu, w którym w ubiegłym wieku królował warkot maszyn.

Na budowie U Scheiblera trwa wykańczanie budynków i mieszkań. Robotnicy czyszczą ostatnie cegły na południowej ścianie przędzalni wzniesionej przez łódzkiego fabrykanta Karola Scheiblera oraz w parterowych budynkach wzdłuż ul. Tymienieckiego. Kładą też blachę w środkowej części dachu. Pokryją nią m.in. kominy wentylacyjne, których szeregi widać na budynku.

Część łodzian kręci nosem na ich widok, porównują je z kurnikami. Nie podoba im się również pokryta ciemną blachą nadbudowa w zachodniej części przędzalni.

U Scheiblera wykańczane są też elewacje nowych budynków, które stanęły obok fabryki. Na wzór starego są okładane cegłą. Na fasadach widać także potężne czarne elementy. To m.in. metalowe nadproża okien.

Robotnicy wytyczają już drogi, którymi będzie można dojechać z ul. Tymienieckiego do garaży. Rusztowaniami obstawili budynek dawnej powozowni. W przyszłości ma się w niej ulokować fitness klub albo restauracja. W niskich budynkach wzdłuż ulicy będą delikatesy, kiosk z prasą i sklep z ekologiczną żywnością.

- Do sklepów będzie mógł przyjść każdy. Teren wokół przędzalni z założenia będzie otwarty. Oczywiście wspólnota mieszkaniowa w przyszłości zadecyduje, w jakich godzinach - mówi Dorota Urawska z firmy Opal Property Development, która buduje lofty.

Poza mieszkaniami i lokalami usługowymi przy ul. Tymienieckiego powstaje też staw, wokół którego inwestor zaprojektował teren rekreacyjny ze ścieżkami do biegania.

Lofty w większości są już gotowe i czekają na lokatorów. Na drzwiach brakuje jeszcze numerów poszczególnych mieszkań. Trzeba też posprzątać korytarze i klatki schodowe.

Przyszli właściciele loftów mogą już je oglądać. Mierzą mieszkania i planują ich urządzenie. Klucze dostaną w wakacje, bo wtedy ma się skończyć budowa przy ul. Tymienieckiego. Podpiszą też umowy kupna-sprzedaży i wpłacą pozostałą część pieniędzy za mieszkania. Przy podpisaniu umowy przedwstępnej płacili 15 proc. ceny.

Deweloper nie sprzedał jeszcze wszystkich z 417 mieszkań. Te, które zostały, kosztują 6-7 tys. zł za m kw.

Przędzalnia Karola Scheiblera to jedna z dwóch modernizacji monumentalnych łódzkich fabryk. Druga z nich wzniesiona przez Izraela Poznańskiego przy ul. Ogrodowej zamieniła się w hotel Andel's, który pierwszych gości przyjmie już w najbliższy piątek. Na noc spędzoną U Scheiblera trzeba poczekać jeszcze kilka miesięcy.

aleksandra.hac@lodz.agora.pl

Źródło: Gazeta Wyborcza Łódź
  Miot "M" Rat"s Troop - FOTY str.7
najpierw zla wiadomosc... odeszla od nas Makabra, najmniejsza samiczka z miotu, black self rex, staralam sie pomagac jej w dopchaniu sie do mleka, ale nie dalam rady - mowie o tym dopiero dzis, bo wiedzialam ze wlascicielka ma w ten weekend szczesliwa rocznice i nie chcialam jej tego psuc.. nie mialam sumienia.. ani odwagi.. bo to ja zawinilam, bo to ja powinnam byla zaczac ja sztucznie karmic, otoczyc szczegolna opieka, ale uwazalam ze da rade bo zaczela juz doganiac reszta malcow, bo miala codziennie karmienie sam na sam z mama.. niestety sie nam nie udalo...

teraz troche szczesliwych informacji mamy foty

wiec najpierw foty z wczorajszych odwiedzin cioc L. i Matrix, które sa oficjalnymi mamami chrzestnymi miotu pomogly mi w wyborze imion i wypieściły wszystkie skarby








Dory pospiesz sie z imieniem bo sama wybiore

przy malcach jest podawana w nawiasie [] waga z dnia 19.01.2008

1) Morfeusz (M, standard, black, self ) [32g] REZERWACJA Jezi


2) Makabra (F, standard, agouti, self ) [28g] REZERWACJA łosos


3) Matrix (M, rex, agouti, niest. irish) [28g] REZERWACJA Gratis


4) M?? (M, velveteen, agouti, self ) [30g] REZERWACJA Dory


5) Malicia (F, rex, agouti, niest. irish/berkshire) [30g] REZERWACJA Seba


6) Mefisto (M,rex,black,english irish ) [28g] WSTEPNIE ZAREZERWOWANY dla Semeny


7) Maine (F, standard, agouti, self ) [30g] REZERWACJA Em Dzej


8) Mars (M, rex, black, irish ) [30g] WSTEPNIE ZAREZERWOWANY dla Semeny


9) Montana (F, standard, agouti, self ) [30g] REZERWACJA Em Dzej


przypominam standardy - 50zl, rexy - 60zl

aaa i jeszcze dam wam wzory umowy jaka bedzie trzeba podpisac :
Umowa KupnaSprzedaży szczura
Dane Hodowli
…………………………………………….
Właściciel hodowli:
……………………………………………..
Numer dowodu osobistego:
……………………………………………..
DANE MIOTU:
.…………………………………………….
Status Miotu:
……………………………………………..

Pan/Pani ......................................................................................................................................................................
legitymujący/a się dokumentem tożsamości........................................... (Ksero dokumentu tożsamości – dowodu osobistego właściciela lub opiekuna prawnego prosimy umieścić w załączeniu do umowy kupna sprzedaży)
zamieszkały/a ...............................................................................................................................................................
Dane opiekuna prawnego:
*Pan/Pani .....................................................................................................................................................................
legitymujący/a się dokumentem tożsamości...........................................
zamieszkały/a ...............................................................................................................................................................

Zobowiązuję się do kupna szczurka i przyjmuję do wiadomości, że w razie złego traktowania zwierzęcia grozi mi odpowiedzialność karna na podstawie Ustawy o Ochronie Zwierząt.
dane zwierzęcia:
Imię _________________
Płeć _________________
Data urodzenia _________________
Barwa _________________
Znaczenia _________________
Sierść _________________
Uszy _________________
Status __________________
nr metryki SHSR _________________

Cena za szczura wynosi: ..….zł

SŁOWNIE: ……………………………………………………….. złotych

Zobowiązuję się:
1. Zapewnić szczurkowi odpowiednie wyżywienie, świeżą wodę i schronienie oraz nie wypuszczać go bez opieki na tereny otwarte.
2. Zapewnić szczurkowi opiekę weterynaryjną oraz konieczne zabiegi higieniczne.
3. Traktować adoptowanego szczurka łagodnie i przyjaźnie.
4. Rozmnażać tylko zgodnie ze standardami i regulaminem hodowli SHSRP.
5. Nie sprzedawać ani nie przekazywać osobom trzecim.
6. Minimum raz na 2 miesiące emaliowo informować hodowcę o stanie zdrowia i rozwoju szczurka (załączając aktualne zdjęcia)
7. W razie choroby, zaginięcia bądź śmierci szczurka natychmiast powiadomić hodowcę.
8. W przypadku uzasadnionej konieczności oddania zwierzaka w pierwszej kolejności powiadomić hodowcę, który ma w takim przypadku prawo pierwokupu.

Jestem świadomy/a że:
Szczurek jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą. Człowiek jest mu winien poszanowanie ochronę i opiekę.
Jako hodowca zastrzegam sobie możliwość odebrania sprzedanego szczura, w przypadku zaniedbywania go i rażącego łamania punktów umowy.

................................................... ...................................................
(data i podpis osoby kupującej) (data i podpis hodowcy)

*................................................... ......................................................
(data i podpis opiekuna prawnego) (kontakt do hodowli)

* dane i podpis opiekuna prawnego konieczne w przypadku osób, które nie ukończyły 16 roku życia.


Aneks do umowy KupnaSprzedaży szczura z Miotu Kontrolnego w stowarzyszeniu SHSRP

Hodowla
Rat`s Troop

Szczur wpisany do Księgi Wstępnej Rodowodów SHSR dostaje Kartę Zdrowia. Kartę zdrowia uzupełnia weterynarz w trakcie badań, zarówno tych kontrolnych jak i leczniczych.

Właściciel zobowiązuje się:

1) W przypadku odejścia szczura, wypełnić i odesłać Kartę Zdrowia do Hodowcy.

2) Wykonać sekcję zwłok, oraz w razie potrzeby histopatologię tkanek szczura z miotu kontrolnego, oraz wysłać wyniki sekcji i/lub histopatologii hodowcy w przypadku śmierci szczura.

3) informować Hodowcę o ewentualnych problemach zdrowotnych szczura z miotu kontrolnego.

4) Średnio raz na 3 miesiące chodzić ze szczurem na weterynaryjne badania kontrolne i dawać weterynarzowi Kartę Zdrowia do uzupełnienia.

………………………………………..
Data i podpis kupującego

………………………………………..
Data i podpis sprzedającego

  Mieszkania zakładowe w Lasach Państwowych .
Szanowni Państwo !

List otwarty

Pragnę zwrócić uwagę na problem mieszkań zakładowych w Lasach Państwowych .

cyt. Ustawa o lasach z dnia 28 września 1991 r.
ęArt. 40a. 1. Lasy Państwowe mogą sprzedawać nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi i samodzielne lokale mieszkalne, zwane dalej "lokalami", oraz grunty z budynkami mieszkalnymi w budowie, nieprzydatne Lasom Państwowym.
2. Ustalenie ceny nieruchomości przy sprzedaży, o której mowa w ust. 1, następuje na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.
3. Łącznie z lokalami sprzedaje się grunty wraz z przynależnościami, niezbędne do korzystania z lokali. Grunty pod budynkami oraz grunty z budynkami związane, będące przedmiotem sprzedaży, uważa się za grunty wyłączone z produkcji rolnej i leśnej w rozumieniu przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Grunty te podlegają z urzędu ujawnieniu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz ewidencji gruntów i budynków jako grunty zabudowane.
4. Pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych mający co najmniej trzyletni okres zatrudnienia w Lasach Państwowych, z wyjątkiem osób, z którymi stosunek pracy rozwiązany został bez wypowiedzenia z winy pracownika, posiadają pierwszeństwo nabycia lokali, których są najemcami i w których mieszkają. Cena sprzedaży lokalu podlega łącznemu obniżeniu o 6 % za każdy rok zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych i o 3 % za każdy rok najmu tego lokalu, nie więcej jednak niż o 95 %, a spłata należności może zostać rozłożona na 60 rat miesięcznych, przy czym oprocentowanie nie może przekraczać w stosunku rocznym stopy referencyjnej, określającej minimalne oprocentowanie podstawowych operacji otwartego rynku prowadzonych przez Narodowy Bank Polski, powiększonej o 2 punkty procentowe. Jeżeli osobą uprawnioną jest emeryt lub rencista, cena nabycia lokalu ustalona jest na 5 % jego wartości.
5. Przepis ust. 4 stosuje się również do osób bliskich, pozostałych po pracownikach, które w dniu ich śmierci zamieszkiwały razem z nimi. Przez osoby bliskie rozumie się małżonków oraz wstępnych i zstępnych, a także osoby przysposobione. W razie zbiegu uprawnień do obniżenia należności osób prowadzących wspólne gospodarstwo domowe, okresy zatrudnienia tych osób mogą być sumowane, przy czym łączna obniżka nie może przekraczać 95 % ceny sprzedaży lokalu. Uprawnienie to przysługuje tylko przy nabyciu jednego lokalu.
5a. Uprawnienie, o którym mowa w ust. 5, przysługuje osobom bliskim również w stosunku do lokalu, którego prawo najmu osoby te uzyskały w zamian za lokal dotychczas zajmowany w dniu śmierci pracownika lub byłego pracownika Lasów Państwowych. Uprawnienie to przysługuje tylko jednej osobie bliskiej i tylko przy nabyciu jednego lokalu.
5b. Lasy Państwowe żądają zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikacie po jej waloryzacji, jeżeli nabywca lokalu, o którym mowa w ust. 4, 5 i 5a, przed upływem 5 lat od dnia jego nabycia zbył ten lokal lub wykorzystał na inne cele niż mieszkalne. Nie dotyczy to zbycia na rzecz osoby bliskiej.
5c. Waloryzacji, o której mowa w ust. 5b, dokonuje się według zasad określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.
6. Przepisy ust. 4-5b stosuje się odpowiednio do osób, które są lub były zatrudnione w szkołach leśnych, zakładowych przychodniach i poradniach lekarskich oraz innych jednostkach organizacyjnych leśnictwa.
7. Najemcy nieposiadający uprawnień, o których mowa w ust. 4, 5 i 6, mogą nabywać przeznaczone do sprzedaży lokale, które zajmują co najmniej od trzech lat, na podstawie umowy najmu, zawartej na czas nieoznaczony, za cenę obniżoną za każdy rok najmu o 3 %, nie więcej jednak niż o 45 %. Wymogu zajmowania lokalu przez okres co najmniej trzech lat nie stosuje się do najemców będących organizacjami pozarządowymi, które uzyskały status organizacji pożytku publicznego i prowadzą działalność zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).
8. Wykazy lokali oraz gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie przeznaczonych do sprzedaży sporządzają dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych. Wykazy są przedmiotem opinii związków zawodowych. Sprzedaż może być dokonana po zatwierdzeniu wykazu przez Dyrektora Generalnego i ogłoszeniu wykazu w Biuletynie Informacyjnym Lasów Państwowych oraz w prasie. Ogłoszeniu w prasie nie podlega wykaz lokali zasiedlonych. O przeznaczeniu do sprzedaży lokali oraz o terminie do skorzystania z pierwszeństwa nabycia zawiadamia się najemców, o których mowa w ust. 4-5a, 6 i 7.
9. Pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych niebędący najemcami lokali przeznaczonych do sprzedaży, pozostających w zarządzie Lasów Państwowych, mają pierwszeństwo nabycia lokali wolnych (pustostanów) lub gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie na warunkach określonych w ust. 4.
10. Jeżeli osoby wymienione w ust. 4-7 nie skorzystają z prawa do nabycia lokalu, w którym mieszkają, w terminie sześciu miesięcy od daty ogłoszenia oferty sprzedaży lokalu w sposób określony w ust. 8, lokal można przekazać nieodpłatnie gminie, łącznie z gruntami i przynależnościami niezbędnymi do korzystania z lokalu, na zasadach określonych w przepisach o przekazywaniu zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe.
11. Jeżeli ofertę kupna lokalu wolnego (pustostanu) lub gruntu z budynkiem mieszkalnym w budowie zgłosi więcej niż jedna osoba, sprzedaż następuje w drodze przetargu ograniczonego, w którym uczestniczyć mogą jedynie osoby uprawnione na podstawie ust. 9. Przy zapłacie ceny ustalonej w przetargu ograniczonym ust. 4 stosuje się odpowiednio.
12. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i tryb sprzedaży lokali i gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie oraz kryteria kwalifikowania ich jako nieprzydatne Lasom Państwowym, a także tryb przeprowadzania przetargu ograniczonego.
Art. 41. 1. Dyrektor Generalny, dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych oraz nadleśniczy mogą, w imieniu Skarbu Państwa, zaciągać kredyty bankowe lub pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
2. Suma zaciągniętych przez Dyrektora Generalnego, dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych i nadleśniczych kredytów na dany rok nie może przekraczać 30 % wartości sprzedaży Lasów Państwowych roku poprzedniego.
Art. 42. 1. Dyrektor Generalny może, w imieniu Skarbu Państwa, tworzyć jednoosobowe spółki Skarbu Państwa bądź przystępować do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych.
2. Lasy stanowiące własność Skarbu Państwa znajdujące się w zarządzie Lasów Państwowych nie mogą stanowić przedmiotu wkładu niepieniężnego do spółek, o których mowa w ust. 1.
3. Dyrektor Generalny wykonuje uprawnienia wynikające z praw majątkowych Skarbu Państwa w zakresie posiadanych przez Lasy Państwowe akcji i udziałów w spółkach.
Art. 43. Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, regionalne dyrekcje Lasów Państwowych i nadleśnictwa używają pieczęci okrągłej z wizerunkiem orła, ustalonym dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, oraz nazwy "LASY PAŃSTWOWE" i nazwy jednostki organizacyjnej w otoku.
Art. 44. Minister właściwy do spraw środowiska, w drodze zarządzenia, nadaje statut Lasom Państwowym, określając w nim w szczególności zasady i tryb działania oraz organy wewnętrzne, mając na uwadze stworzenie optymalnych warunków organizacyjnych do prawidłowej realizacji zadań przez Lasy Państwowe.

Na podstawie w/w przepisu zostały sprzedane mieszkania zbędne i jednocześnie zostały wykluczone ze sprzedaży mieszkania niezbędne dla Lasów Państwowych .Pracownicy LP i inne osoby zmieszkujące mieszaknia zakładowe zostali podzieleni na tych ktorzy mogą skorzystać z przepisu ustawy i na tych którzy zostali wykluczeni z możliwości skorzystania z w/w przepisu . Do wykluczonych należy Służba Leśna zamieszkująca mieszkania zakładowe uznane za niezbędne ktorym przysluguje mieszkanie bezpłatne . Nie zaproponowano tej grupie zawodowej żadnej rekompensaty w zamian .
Dotychczas zostały sprzedane mieszkania zakladowe zajmowane przez :
- pracowników Lasów Państwowych nie należących do Służby Leśnej i dla tych praconików SL którym nie przysluguje mieszkanie bezpłatne . W tej drugiej grupie znależli się między innymi wszyscy pracownicy Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych i Dyrekcji Generalnej Lasow Państwowych .
- byłi pracownicy LP
-osoby obce zamieszkujące mieszkania zakładowe LP
Wartość rynkowa kupionych nieruchomości , to niejednokrotnie kilaset tys.zł.

cytat
W Zarządzeniu Ministra Ochrony Srodowiska , Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 14 marca 1995 r.
w sprawie stanowisk Służby Leśnej , na ktorych zatrudnionym pracownikom przysługuje bezplatne mieszkanie , oraz szczegółowych zasad i trybu przyznawania i zwalniania tych mieszkań :
cyt. $ 1. Pracownikom Lasów Państwowych , zaliczonym do Służby Leśnej , zatrudnionym w nadleśictwach na stanowiskach : nadleśniczego, zastępcy nadleśniczego , głównego księgowego, inżyniera nadzoru , leśniczego , podleśniczeo , strażnika leśnego i gajowego , przysługuje bezpłatne mieszkanie w miejscu wykonywania pracy
$6.2. Jeżeli ustanie stosunku pracy jest związane z przejściem pracownika na zaopatrzenie emerytalne lub rentowe , pracownik jest obowiązany opróznić lokal i wyprowadzić się do lokalu zamiennego , wskazanego przez nadleśnictwo . Koszty przeprowadzki pokrywa nadleśnictwo .

Podpisał Minister Stanislaw Żelichowski

Przepis do czasu sprzedaży mieszkań mógł być stosowany ponieważ nadleśnictwa dysponowały mieszkaniami zamiennymi . Obecnie większość pustostanów została sprzedana nie rezerwując mieszkań na mieszkania zamienne .
Więc Mister Srodowiska Jan Szyszko wydał nowe rozporządzenie w powyższej sprawie :

cytat
. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 marca 2007 r. w sprawie określenia stanowisk w Służbie Leśnej , na których zatrudnionym pracownikom przysługuje bezpłatne mieszkanie albo rownoważnik pieniężny , oraz sposobu i trybu przyznawania i zwalniania tych mieszkań , a także ustalania i wypłaty równoważnika pieniężnego

$1. Bezplatne mieszkanie , o którym mowa w art.46 ust.1 pkt.2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach , zwane dalej bezpłatnym mieszakaniem , albo rownoważnik pieniężny , o ktorym mowa w art.46 ust.3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach , zwany dalej rownoważnikiem pieniężnym , przysluguje pracownikowi Lasów Państwowych zaliczanemu do Slużby Leśnej , zatrudnionemu na stanowisku nadleśniczego , zastępcy nadleśniczego , inżyniera nadzoru w nadleśnictwie , leśniczego ,strażnika leśnego , podleśniczego albo gajowego , zwanemu dalej pracownikiem .
$8. 1. W przypadku ustania zatrudnienia na stanowisku , na ktorym przysluguje bezplatne mieszkanie , pracownik zwalnia bezpłane mieszkanie w terminie 3 miesięcy od dnia ustania zatrudnienia .
2.Pracownik , którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę lub rentę , zwalnia bezpłatne mieszkanie w terminie 6 miesięcy od dnia ustania zatrudnienia .

W stosunku do zarządzenia Ministra Żelicowskiego , Minister Szyszko pozbawił leśników ze Slużby Leśnej mieszkania zamiennego i wylączył z mieszkań bezpłatnych i jednocześnie niezbędnych dla LP mieszkania Głównych Księsowych .

W tej chwili mieszkający na jednej klatce schodowej strażnik leśny i glówny księgowy , jeden może kupić zajmowane mieszkanie drugi musi gdzieś się wyprowadzić . Dotknęło to szczgólnie pracowników tuż przed emeryturą nie mających wlasnych mieszkań . Ci ludzie pracujący na stanowikach podleśniczych , strażników , gajowych zarabiający niejednokrotnie na czysto niewiele ponad 1000 zł są w sytuacji bez wyjścia .
Nie rozumiem według jakiego klucza , jakie były intencje ministra ,że mieszkanie strażnika leśnego , gajowego uznal za niezbędne dla LP , a mieszkanie glównego księgowego za zbędne tzn niekonieczne do utrzymaia w zasobach państwowych LP .
Wszyscy główni księgowi w ramach rekompensaty za utratę mieszkania bezpłatnego otrzymali po 300 zl podwyżki .

W międzyczasie w 2006 r. Minister Szyszko wydał projekt powyższego ropzporządzenia do konsultacji w którym mieszknia bezpłatne miałyby przysługiwać tylko leśniczemu , strażnikowi leśnemu , podleśniczemu i gajowemu . Wyłączył z bezpłatnych mieszkania nadleśniczych , zastępców nadleśniczych, głównych księgowych , inżynierow nadzoru - mieszkania te mogłyby być sprzedane . Projekt nie przeszedł w konsultacjach , dlatego drugie rozporządzenie nie było konsultowane .

Wg dziwnego klucza ustala się listę mieszkań niezbędnych do funkcjonowania LP .Dla menadżerów tj dyrektorów RDLP mieszkania slużbowe nie są niezbędne , a dla podleśniczych są niezbędne , dla Inspektorów DGLP nie są niezbędne , a dla Inżyniera Nadzoru w nadleśnictwie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania LP itd .

Chciałbym zwrócić uwagę na nierówne traktowanie wobec prawa obywateli tego kraju i na brak jakiejkolwiek strategii działania LP w kwestii utrzymania mieszkań zakładowych.
Utrzymania mieszkań zakladowych jest bardzo kosztowne dla LP .Można rozważyć pozbycie się w 100% mieszkań zakladowych , ale w tym temacie mogę się wypowiedzieć w ramach póżniejszej dyskusji .

Powinna zostać opracowana strategia dzialania LP w powyższym temacie uwzględniająca :
- równe potraktowanie wszystkich pracowników
- procedurę rekompensaty za zwalniane mieszkania , może być na wzór Wojskowej Agencji Mieszkaniowej
- ponowne ustalenie listy niezbędnych mieszkań dla funkcjonowania LP
Problem dotyczy około 30 000 pracowników , byłych pracowników LP i ich rodzin.
Zasygnalizowałem problem dla leśników bardzo istotny , nieraz fundamentalny dla noralnego funkcjonowania rodzin leśników .Będę wdzięczny za zainteresowanie tematem i dalszą dyskusję prowadzącą do rozwiązania problemu .

Lastel
PS. Podaję adres internetowy . Dla bliżej zainteresowanych mogę podać mój kontakt bezpośredni .

Na początku umieściłem list w którym są obecne uregulowania prawne .
Proponuję przygotować dla nowych kilka wariantów alternatywnych rozwiązania powyższego tematu .
Na początek może rozważymy propozycję wieczystej dzierżawy gruntów LP z przeznaczeniem na dzialki budowlane dla leśników . To mógłby być pierwszy etap rozwiązania problemu mieszkań dla pracowników Służby Leśnej .
  Kampania Szyszki w lesie
co w tym liście jest?
_________________


Szanowni Państwo !

List otwarty

Pragnę zwrócić uwagę na problem mieszkań zakładowych w Lasach Państwowych .

cyt. Ustawa o lasach z dnia 28 września 1991 r.
ęArt. 40a. 1. Lasy Państwowe mogą sprzedawać nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi i samodzielne lokale mieszkalne, zwane dalej "lokalami", oraz grunty z budynkami mieszkalnymi w budowie, nieprzydatne Lasom Państwowym.
2. Ustalenie ceny nieruchomości przy sprzedaży, o której mowa w ust. 1, następuje na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.
3. Łącznie z lokalami sprzedaje się grunty wraz z przynależnościami, niezbędne do korzystania z lokali. Grunty pod budynkami oraz grunty z budynkami związane, będące przedmiotem sprzedaży, uważa się za grunty wyłączone z produkcji rolnej i leśnej w rozumieniu przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Grunty te podlegają z urzędu ujawnieniu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz ewidencji gruntów i budynków jako grunty zabudowane.
4. Pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych mający co najmniej trzyletni okres zatrudnienia w Lasach Państwowych, z wyjątkiem osób, z którymi stosunek pracy rozwiązany został bez wypowiedzenia z winy pracownika, posiadają pierwszeństwo nabycia lokali, których są najemcami i w których mieszkają. Cena sprzedaży lokalu podlega łącznemu obniżeniu o 6 % za każdy rok zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych i o 3 % za każdy rok najmu tego lokalu, nie więcej jednak niż o 95 %, a spłata należności może zostać rozłożona na 60 rat miesięcznych, przy czym oprocentowanie nie może przekraczać w stosunku rocznym stopy referencyjnej, określającej minimalne oprocentowanie podstawowych operacji otwartego rynku prowadzonych przez Narodowy Bank Polski, powiększonej o 2 punkty procentowe. Jeżeli osobą uprawnioną jest emeryt lub rencista, cena nabycia lokalu ustalona jest na 5 % jego wartości.
5. Przepis ust. 4 stosuje się również do osób bliskich, pozostałych po pracownikach, które w dniu ich śmierci zamieszkiwały razem z nimi. Przez osoby bliskie rozumie się małżonków oraz wstępnych i zstępnych, a także osoby przysposobione. W razie zbiegu uprawnień do obniżenia należności osób prowadzących wspólne gospodarstwo domowe, okresy zatrudnienia tych osób mogą być sumowane, przy czym łączna obniżka nie może przekraczać 95 % ceny sprzedaży lokalu. Uprawnienie to przysługuje tylko przy nabyciu jednego lokalu.
5a. Uprawnienie, o którym mowa w ust. 5, przysługuje osobom bliskim również w stosunku do lokalu, którego prawo najmu osoby te uzyskały w zamian za lokal dotychczas zajmowany w dniu śmierci pracownika lub byłego pracownika Lasów Państwowych. Uprawnienie to przysługuje tylko jednej osobie bliskiej i tylko przy nabyciu jednego lokalu.
5b. Lasy Państwowe żądają zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikacie po jej waloryzacji, jeżeli nabywca lokalu, o którym mowa w ust. 4, 5 i 5a, przed upływem 5 lat od dnia jego nabycia zbył ten lokal lub wykorzystał na inne cele niż mieszkalne. Nie dotyczy to zbycia na rzecz osoby bliskiej.
5c. Waloryzacji, o której mowa w ust. 5b, dokonuje się według zasad określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.
6. Przepisy ust. 4-5b stosuje się odpowiednio do osób, które są lub były zatrudnione w szkołach leśnych, zakładowych przychodniach i poradniach lekarskich oraz innych jednostkach organizacyjnych leśnictwa.
7. Najemcy nieposiadający uprawnień, o których mowa w ust. 4, 5 i 6, mogą nabywać przeznaczone do sprzedaży lokale, które zajmują co najmniej od trzech lat, na podstawie umowy najmu, zawartej na czas nieoznaczony, za cenę obniżoną za każdy rok najmu o 3 %, nie więcej jednak niż o 45 %. Wymogu zajmowania lokalu przez okres co najmniej trzech lat nie stosuje się do najemców będących organizacjami pozarządowymi, które uzyskały status organizacji pożytku publicznego i prowadzą działalność zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).
8. Wykazy lokali oraz gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie przeznaczonych do sprzedaży sporządzają dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych. Wykazy są przedmiotem opinii związków zawodowych. Sprzedaż może być dokonana po zatwierdzeniu wykazu przez Dyrektora Generalnego i ogłoszeniu wykazu w Biuletynie Informacyjnym Lasów Państwowych oraz w prasie. Ogłoszeniu w prasie nie podlega wykaz lokali zasiedlonych. O przeznaczeniu do sprzedaży lokali oraz o terminie do skorzystania z pierwszeństwa nabycia zawiadamia się najemców, o których mowa w ust. 4-5a, 6 i 7.
9. Pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych niebędący najemcami lokali przeznaczonych do sprzedaży, pozostających w zarządzie Lasów Państwowych, mają pierwszeństwo nabycia lokali wolnych (pustostanów) lub gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie na warunkach określonych w ust. 4.
10. Jeżeli osoby wymienione w ust. 4-7 nie skorzystają z prawa do nabycia lokalu, w którym mieszkają, w terminie sześciu miesięcy od daty ogłoszenia oferty sprzedaży lokalu w sposób określony w ust. 8, lokal można przekazać nieodpłatnie gminie, łącznie z gruntami i przynależnościami niezbędnymi do korzystania z lokalu, na zasadach określonych w przepisach o przekazywaniu zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe.
11. Jeżeli ofertę kupna lokalu wolnego (pustostanu) lub gruntu z budynkiem mieszkalnym w budowie zgłosi więcej niż jedna osoba, sprzedaż następuje w drodze przetargu ograniczonego, w którym uczestniczyć mogą jedynie osoby uprawnione na podstawie ust. 9. Przy zapłacie ceny ustalonej w przetargu ograniczonym ust. 4 stosuje się odpowiednio.
12. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i tryb sprzedaży lokali i gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie oraz kryteria kwalifikowania ich jako nieprzydatne Lasom Państwowym, a także tryb przeprowadzania przetargu ograniczonego.
Art. 41. 1. Dyrektor Generalny, dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych oraz nadleśniczy mogą, w imieniu Skarbu Państwa, zaciągać kredyty bankowe lub pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
2. Suma zaciągniętych przez Dyrektora Generalnego, dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych i nadleśniczych kredytów na dany rok nie może przekraczać 30 % wartości sprzedaży Lasów Państwowych roku poprzedniego.
Art. 42. 1. Dyrektor Generalny może, w imieniu Skarbu Państwa, tworzyć jednoosobowe spółki Skarbu Państwa bądź przystępować do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych.
2. Lasy stanowiące własność Skarbu Państwa znajdujące się w zarządzie Lasów Państwowych nie mogą stanowić przedmiotu wkładu niepieniężnego do spółek, o których mowa w ust. 1.
3. Dyrektor Generalny wykonuje uprawnienia wynikające z praw majątkowych Skarbu Państwa w zakresie posiadanych przez Lasy Państwowe akcji i udziałów w spółkach.
Art. 43. Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, regionalne dyrekcje Lasów Państwowych i nadleśnictwa używają pieczęci okrągłej z wizerunkiem orła, ustalonym dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, oraz nazwy "LASY PAŃSTWOWE" i nazwy jednostki organizacyjnej w otoku.
Art. 44. Minister właściwy do spraw środowiska, w drodze zarządzenia, nadaje statut Lasom Państwowym, określając w nim w szczególności zasady i tryb działania oraz organy wewnętrzne, mając na uwadze stworzenie optymalnych warunków organizacyjnych do prawidłowej realizacji zadań przez Lasy Państwowe.

Na podstawie w/w przepisu zostały sprzedane mieszkania zbędne i jednocześnie zostały wykluczone ze sprzedaży mieszkania niezbędne dla Lasów Państwowych .Pracownicy LP i inne osoby zmieszkujące mieszaknia zakładowe zostali podzieleni na tych ktorzy mogą skorzystać z przepisu ustawy i na tych którzy zostali wykluczeni z możliwości skorzystania z w/w przepisu . Do wykluczonych należy Służba Leśna zamieszkująca mieszkania zakładowe uznane za niezbędne ktorym przysluguje mieszkanie bezpłatne . Nie zaproponowano tej grupie zawodowej żadnej rekompensaty w zamian .
Dotychczas zostały sprzedane mieszkania zakladowe zajmowane przez :
- pracowników Lasów Państwowych nie należących do Służby Leśnej i dla tych praconików SL którym nie przysluguje mieszkanie bezpłatne . W tej drugiej grupie znależli się między innymi wszyscy pracownicy Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych i Dyrekcji Generalnej Lasow Państwowych .
- byłi pracownicy LP
-osoby obce zamieszkujące mieszkania zakładowe LP
Wartość rynkowa kupionych nieruchomości , to niejednokrotnie kilaset tys.zł.

cytat
W Zarządzeniu Ministra Ochrony Srodowiska , Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 14 marca 1995 r.
w sprawie stanowisk Służby Leśnej , na ktorych zatrudnionym pracownikom przysługuje bezplatne mieszkanie , oraz szczegółowych zasad i trybu przyznawania i zwalniania tych mieszkań :
cyt. $ 1. Pracownikom Lasów Państwowych , zaliczonym do Służby Leśnej , zatrudnionym w nadleśictwach na stanowiskach : nadleśniczego, zastępcy nadleśniczego , głównego księgowego, inżyniera nadzoru , leśniczego , podleśniczeo , strażnika leśnego i gajowego , przysługuje bezpłatne mieszkanie w miejscu wykonywania pracy
$6.2. Jeżeli ustanie stosunku pracy jest związane z przejściem pracownika na zaopatrzenie emerytalne lub rentowe , pracownik jest obowiązany opróznić lokal i wyprowadzić się do lokalu zamiennego , wskazanego przez nadleśnictwo . Koszty przeprowadzki pokrywa nadleśnictwo .

Podpisał Minister Stanislaw Żelichowski

Przepis do czasu sprzedaży mieszkań mógł być stosowany ponieważ nadleśnictwa dysponowały mieszkaniami zamiennymi . Obecnie większość pustostanów została sprzedana nie rezerwując mieszkań na mieszkania zamienne .
Więc Mister Srodowiska Jan Szyszko wydał nowe rozporządzenie w powyższej sprawie :

cytat
. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 marca 2007 r. w sprawie określenia stanowisk w Służbie Leśnej , na których zatrudnionym pracownikom przysługuje bezpłatne mieszkanie albo rownoważnik pieniężny , oraz sposobu i trybu przyznawania i zwalniania tych mieszkań , a także ustalania i wypłaty równoważnika pieniężnego

$1. Bezplatne mieszkanie , o którym mowa w art.46 ust.1 pkt.2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach , zwane dalej bezpłatnym mieszakaniem , albo rownoważnik pieniężny , o ktorym mowa w art.46 ust.3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach , zwany dalej rownoważnikiem pieniężnym , przysluguje pracownikowi Lasów Państwowych zaliczanemu do Slużby Leśnej , zatrudnionemu na stanowisku nadleśniczego , zastępcy nadleśniczego , inżyniera nadzoru w nadleśnictwie , leśniczego ,strażnika leśnego , podleśniczego albo gajowego , zwanemu dalej pracownikiem .
$8. 1. W przypadku ustania zatrudnienia na stanowisku , na ktorym przysluguje bezplatne mieszkanie , pracownik zwalnia bezpłane mieszkanie w terminie 3 miesięcy od dnia ustania zatrudnienia .
2.Pracownik , którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę lub rentę , zwalnia bezpłatne mieszkanie w terminie 6 miesięcy od dnia ustania zatrudnienia .

W stosunku do zarządzenia Ministra Żelicowskiego , Minister Szyszko pozbawił leśników ze Slużby Leśnej mieszkania zamiennego i wylączył z mieszkań bezpłatnych i jednocześnie niezbędnych dla LP mieszkania Głównych Księsowych .

W tej chwili mieszkający na jednej klatce schodowej strażnik leśny i glówny księgowy , jeden może kupić zajmowane mieszkanie drugi musi gdzieś się wyprowadzić . Dotknęło to szczgólnie pracowników tuż przed emeryturą nie mających wlasnych mieszkań . Ci ludzie pracujący na stanowikach podleśniczych , strażników , gajowych zarabiający niejednokrotnie na czysto niewiele ponad 1000 zł są w sytuacji bez wyjścia .
Nie rozumiem według jakiego klucza , jakie były intencje ministra ,że mieszkanie strażnika leśnego , gajowego uznal za niezbędne dla LP , a mieszkanie glównego księgowego za zbędne tzn niekonieczne do utrzymaia w zasobach państwowych LP .
Wszyscy główni księgowi w ramach rekompensaty za utratę mieszkania bezpłatnego otrzymali po 300 zl podwyżki .

W międzyczasie w 2006 r. Minister Szyszko wydał projekt powyższego ropzporządzenia do konsultacji w którym mieszknia bezpłatne miałyby przysługiwać tylko leśniczemu , strażnikowi leśnemu , podleśniczemu i gajowemu . Wyłączył z bezpłatnych mieszkania nadleśniczych , zastępców nadleśniczych, głównych księgowych , inżynierow nadzoru - mieszkania te mogłyby być sprzedane . Projekt nie przeszedł w konsultacjach , dlatego drugie rozporządzenie nie było konsultowane .

Wg dziwnego klucza ustala się listę mieszkań niezbędnych do funkcjonowania LP .Dla menadżerów tj dyrektorów RDLP mieszkania slużbowe nie są niezbędne , a dla podleśniczych są niezbędne , dla Inspektorów DGLP nie są niezbędne , a dla Inżyniera Nadzoru w nadleśnictwie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania LP itd .

Chciałbym zwrócić uwagę na nierówne traktowanie wobec prawa obywateli tego kraju i na brak jakiejkolwiek strategii działania LP w kwestii utrzymania mieszkań zakładowych.
Utrzymania mieszkań zakladowych jest bardzo kosztowne dla LP .Można rozważyć pozbycie się w 100% mieszkań zakladowych , ale w tym temacie mogę się wypowiedzieć w ramach póżniejszej dyskusji .

Powinna zostać opracowana strategia dzialania LP w powyższym temacie uwzględniająca :
- równe potraktowanie wszystkich pracowników
- procedurę rekompensaty za zwalniane mieszkania , może być na wzór Wojskowej Agencji Mieszkaniowej
- ponowne ustalenie listy niezbędnych mieszkań dla funkcjonowania LP
Problem dotyczy około 30 000 pracowników , byłych pracowników LP i ich rodzin.
Zasygnalizowałem problem dla leśników bardzo istotny , nieraz fundamentalny dla noralnego funkcjonowania rodzin leśników .Będę wdzięczny za zainteresowanie tematem i dalszą dyskusję prowadzącą do rozwiązania problemu .

Lastel
PS. Podaję adres internetowy . Dla bliżej zainteresowanych mogę podać mój kontakt bezpośredni .
  [Problem] Zawieszenie wykupu mieszkań
Czy wstrzymanie sprzedaży lokali mieszkalnych przez Wojskową Agencję Mieszkaniową jest zgodne z prawem, tzn. aktualną ustawą o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych? Czy ewentualny proces sądowy, wytoczony przez osobę uprawnioną do nabycia lokalu od WAM na dotychczas obowiązujących zasadach ma szanse na powodzenie?

Sprzedaż mieszkań będących własnością Skarbu Państwa, do których prawa ma WAM, odbywa się na zasadach określonych w ustawie z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2005 r., Nr 41, poz. 398 – dalej jako „ustawa”), a zwłaszcza jej rozdziale 6.

Zgodnie z tymi przepisami nie mogą być zbywane mieszkania, które zostały wybudowane po 30 czerwca 2004 r. (chyba że zgodzi się na to minister obrony narodowej), a także lokale mieszkalne stanowiące kwatery, kwatery funkcyjne i kwatery zastępcze.
W pozostałych przypadkach istnieje możliwość nabycia lokalu należącego do WAM, które zależy od spełnienia dwóch przesłanek.

Po pierwsze, wymagane jest aby osoba składająca wniosek posiadała tytuł prawny do zamieszkiwania w danym lokalu mieszkalnym (art. 56 ustawy).
Po drugie, lokal musi być przeznaczony do sprzedaży w danym roku, jako lokal nieprzydatny dla wojska (art. 57 ust. 2 ustawy w zw. z art. 23 ust. 4 ustawy, zgodnie z którymi Dyrektor oddziału regionalnego Agencji ustala roczny plan sprzedaży lokali mieszkalnych na podstawie - sporządzonych przez dyrektorów oddziałów regionalnych i zatwierdzonych przez Prezesa Agencji w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej - wykazów kwater, które stały się zbędne na zakwaterowanie żołnierzy służby stałej). Potwierdzono to w § 3 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego, który stanowi iż „Dyrektor Zarządu, w terminie do dnia 30 września każdego roku, sporządza i przedstawia ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych wykaz lokali mieszkalnych, które stały się zbędne na zakwaterowanie osób, o których mowa w art. 84a ust. 3 ustawy, zwany dalej wykazem zbędnych lokali mieszkalnych".

O tym że lokal został zamieszczony w rocznym planie sprzedaży Dyrektor oddziału WAM zawiadamia pisemnie osobę uprawnioną zajmującą przedmiotowy lokal mieszkalny (§ 3 rozporządzenia MON z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych przez Wojskową Agencję Mieszkaniową, Dz.U.2005.4.21). Po otrzymaniu zawiadomienia – stosownie do § 4 w/w rozporządzenia - osoba uprawiona może złożyć wniosek o nabycie lokalu (wzór wniosku stanowi załącznik do w/w rozporządzenia) wraz z dokumentami potwierdzającymi uprawnienia do pomniejszeń oraz dowód wpłaty zryczałtowanych kosztów przygotowania nieruchomości do sprzedaży, przypadających na zbywany lokal. Wniosek uprawnionego skutkuje wszczęciem procedury technicznej obsługi sporządzenia umowy (zwłaszcza protokółu uzgodnień).

W mojej ocenie literalne brzmienie art. 57 ust. 1 ustawy wskazuje na to, iż po spełnieniu powyższych przesłanek organ zobowiązany jest zawrzeć z osobą uprawnioną cywilnoprawną umowę sprzedaży lokalu. Treść tego przepisu i jego wykładnia językowa (gramatyczna) przemawiają właśnie za takim jego rozumieniem, podobnie jak sformułowania użyte w rozporządzeniu wykonawczym do rozporządzenia (np. „sporządza”, „spisuje”, „przekazuje”, „zleca”, „ustala”, „zawiera” – wskazującego na obowiązek a nie prawo dokonania tych czynności – rzecz jasna po spełnieniu określonych przesłanek i w trybie określonym w rozporządzeniu). Wskazują one kolejne czynności które organy zobowiązane są wykonać w przypadku ziszczenia się określonych warunków (przykładowo w § 4 rozporządzenia wskazano, że: „Po wykonaniu czynności, o których mowa w § 3 ust. 2 (ustalenie rocznego planu sprzedaży – przyp. mój), Dyrektor Zarządu zleca rzeczoznawcy majątkowemu wycenę wartości rynkowej lokali mieszkalnych ujętych w rocznym planie sprzedaży” – przepis nie pozostawia więc wykonania tej czynności uznaniu organu).

Oczywistym jest przy tym także, że interpretowanym zwrotom nie można nadawać innego znaczenia oprócz tego, które wyraźnie im nadano. Ponadto nie można w interpretacji tekstu prawnego określenia użytego przez ustawodawcę zmieniać, rozszerzać, czy zawężać. Co więcej, tekst prawny jest przez ustawodawcę sporządzany zgodnie z regułami gramatyki, tak więc do jego interpretacji mają zastosowanie wszelkie reguły używane w nauce o języku (a więc znaczenie ma użycie czasownika w danej formie).
Zasadą jest, iż jeżeli przepis jednoznacznie formułuje normę postępowania, to tak właśnie należy go rozumieć. Zgodnie bowiem z paremią clara non sunt interpretanda przy językowej jednoznaczności przepisu nie ma podstaw, by odwoływać się do innych reguł niż językowe. W literaturze wskazuje się jednak, iż tylko i wyłącznie w przypadku gdyby tak wyinterpretowana norma byłaby społecznie niedorzeczna (argumentum ab absurdo), czy też w sposób niewątpliwie wskazywała zbyt wąski lub zbyt szeroki zakres zastosowania lub normowania, to taką wykładnię można byłoby mimo wszystko odrzucić (tak S. Wronkowska, Z. Ziembiński, „Zarys teorii prawa”, Poznań 1997 r., str.165). W mojej ocenie w niniejszej sprawie nie ma podstaw aby kwestionować racjonalność językową ustawodawcy.

Gdyby więc organ uchylał się od zawarcia umowy, osobie uprawnionej przysługuje prawo wystąpienia z powództwem do sądu powszechnego o zobowiązanie do złożenia odpowiedniego oświadczenia woli z zastosowaniem zasad określonych w art. 64 k.c. (por. wyrok WSA w Warszawie z 23.08.2006 r., sygn. IV SA/Wa 1042/06, publ. LEX nr 282421; wyrok SN z 21.06.2006 r., sygn. I CSK 43/06, publ. LEX nr 195400; wyrok SN z 30.06.2004 r., sygn. IV CK 519/03, publ. LEX nr 464804; wyrok SN z 23.05.2003 r., sygn. III CKN 1385/00, publ. LEX nr 109440; uchwała SN z 17.12.1996 r., sygn. III CZP 122/96, publ. LexPolonica nr 313407; wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 12.11.2002 r., sygn. I ACa 1156/02, publ. LEX nr 193560).

Przepis art. 64 k.c. ma zastosowanie w niniejszej sprawie, jako że zawierana umowa sprzedaży lokalu ma charakter cywilnoprawny. Poza tym ogólne odesłanie do stosowania przepisów Kodeksu cywilnego w sprawach dotyczących sprzedaży lokali mieszkalnych zawiera art. 61a ustawy.

Z takim powództwem należałoby wystąpić przed upływem terminu z § 7 ust. 1 rozporządzenia (12 miesięcy od dnia sporządzenia operatu szacunkowego przez rzeczoznawcę majątkowego).

Chciałbym jednak zwrócić uwagę na jedno z orzeczeń Sądu Najwyższego wydane na gruncie ustawy o gospodarce nieruchomościami. Dotyczy ono przepisu, który jest bardzo podobny do analizowanych przepisów ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych, tj:

Art. 34
1. W przypadku zbywania nieruchomości osobom fizycznym i prawnym pierwszeństwo w ich nabyciu (…) przysługuje osobie, która spełnia jeden z następujących warunków:
1) przysługuje jej roszczenie o nabycie nieruchomości z mocy niniejszej ustawy lub odrębnych przepisów, jeżeli złoży wniosek o nabycie przed upływem terminu określonego w wykazie, o którym mowa w art. 35 ust. 1; termin złożenia wniosku nie może być krótszy niż 6 tygodni, licząc od dnia wywieszenia wykazu;
2) jest poprzednim właścicielem zbywanej nieruchomości pozbawionym prawa własności tej nieruchomości przed dniem 5 grudnia 1990 r. albo jego spadkobiercą, jeżeli złoży wniosek o nabycie przed upływem terminu określonego w wykazie, o którym mowa w art. 35 ust. 1; termin złożenia wniosku nie może być krótszy niż 6 tygodni, licząc od dnia wywieszenia wykazu,
3) jest najemcą lokalu mieszkalnego, a najem został nawiązany na czas nieoznaczony;
(…)
4. Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 3, zawiadamia się na piśmie o przeznaczeniu nieruchomości do zbycia oraz o przysługującym im pierwszeństwie w nabyciu tej nieruchomości, pod warunkiem złożenia wniosków o nabycie w terminie określonym w zawiadomieniu. Termin ten nie może być krótszy niż 21 dni od dnia otrzymania zawiadomienia. Przy doręczaniu zawiadomień stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
5. Osoby, o których mowa w ust. 1 i ust. 6, korzystają z pierwszeństwa w nabyciu nieruchomości, jeżeli złożą oświadczenie, że wyrażają zgodę na cenę ustaloną w sposób określony w ustawie.

Otóż Sąd Najwyższy stwierdził iż z przepisu „art. 34 ust. 1 pkt 2 ustawy z 1997 r. o gospodarce nieruchomościami nie wynika roszczenie o zawarcie umowy sprzedaży, a jedynie pierwszeństwo nabycia nieruchomości, jeżeli została ona przez właściwy organ przeznaczona do sprzedaży. (…)Ustawowe pierwszeństwo przewidziane (…) nie jest jednak równoznaczne z roszczeniem, nie jest bowiem prawem podmiotowym, z którego wynikałoby roszczenie „przymuszające” właściciela do sprzedaży nieruchomości. (…) Roszczenie o zawarcie umowy sprzedaży nieruchomości przysługiwałoby zatem uprawnionemu z tytułu pierwszeństwa dopiero w sytuacji, gdyby strony w wyniku przeprowadzonych rokowań uzgodniły wszystkie istotne postanowienia umowy” (wyrok SN z 12.03.2003 r., sygn. III CKN 857/00, publ. LEX nr 78855, oraz cytowane w nim: uzasadnienie uchwały Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 czerwca 1996 r. W. 19/95 OTK ZU 1996/3 poz. 25, a także uchwałę składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 23 lipca 1992 r. III CZP 62/92 OSNCP 1992/12 poz. 214 czy uzasadnienie wyroku Sądu Najwyższego z dnia 19 grudnia 2000 r. V CKN 180/2000 nie publ.).

Jednocześnie w innym z orzeczeń Sąd Najwyższy – dotyczącym sytuacji z cytowanego powyżej art.34 ust. 1 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami – uznał, iż z pierwszeństwem nabycia wyodrębnionego lokalu w budynku stanowiącym własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego o którym mowa w tym przepisie wiąże się roszczenie osoby uprawnionej o zawarcie umowy sprzedaży (postanowienie SN z 11.09.2003 r., sygn. III CZP 49/2003, publ. LexPolonica nr 363934).

Oceniając szanse ewentualnego wystąpienia z roszczeniem z art. 64 k.c. należy również mieć na uwadze związane z tym praktyczne aspekty. Otóż Sądy czasami większą wagę przywiązują wykładni celowościowej, czy też systemowej niż gramatycznej (co nie zawsze jest prawidłowe, ale jednak zdarza się), a to może prowadzić do przyznania racji WAM.
Analizując przepisy całej ustawy i wydanego do niej rozporządzenia wykonawczego a także zważywszy na cel wprowadzenia instytucji sprzedaży lokali (pozbycie się lokali zbędnych dla wojska, co wynika z zapisów art. 57 ust. 2 ustawy w zw. z art. 23 ust. 4 ustawy) można byłoby pokusić się o stwierdzenie, iż zmiana potrzeb Sił Zbrojnych polegająca na tym, iż lokal przeznaczony wcześniej do sprzedaży przestanie być zbędnym (co ma miejsce obecnie, gdy następuje weryfikacja posiadanych przez WAM kwater i lokali mieszkalnych pod kątem potrzeb związanych z profesjonalizacją sił zbrojnych), daje organom możliwość zrezygnowania ze sprzedaży lokalu.

Nie ma przy tym znaczenia, że żaden z przepisów obecnie obowiązującej ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych (czy też rozporządzenia wykonawczego wydanego do niej) nie stanowi wprost o możliwości wstrzymania sprzedaży lokali mieszkalnych przez Wojskową Agencję Mieszkaniową. Uzasadnieniem tego stanowiska mogą być bowiem ogólne zasady prawa cywilnego dotyczące prawa własności (dające uprawnienie do swobodnego nią rozporządzania) a także treść:
- § 7 ust. 2 rozporządzenia, zgodnie z którym „w razie niezawarcia umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego w formie aktu notarialnego z przyczyn leżących po stronie Agencji w terminie określonym w ust. 1, przyjmuje się, że Agencja odstąpiła od sprzedaży lokalu mieszkalnego”,
- § 5 ust. 3 rozporządzenia, zgodnie z którym „wykaz, o którym mowa w ust. 1, może być bieżąco uzupełniany. Do uzupełnienia wykazu stosuje się odpowiednio przepis ust. 2” (uzupełniany znaczy również zmieniany),
z których można wyprowadzić następujące wnioski:
- w każdym czasie można zmienić wykaz lokali przeznaczonych do sprzedaży,
- skoro organowi przysługuje prawo odstąpienia od sprzedaży po sporządzeniu operatu szacunkowego przez rzeczoznawcę majątkowego, to tym bardziej prawo takie ma w sytuacji gdy osoba uprawniona złożyła dopiero wniosek.

Osobiście skłaniałbym się jednak ku słusznosci stanowiska o konieczności zawarcia umowy po spełnieniu przesłanek i wydaje mi się że można byłoby przekonać do niego sąd cywilny. Tym bardziej, że osoba uprawniona ma pierwszeństwo nabycia lokalu mieszkalnego w którym zamieszkuje na podstawie tytułu prawnego, co organ potwierdza w pisemnym zawiadomieniu o przeznaczeniu lokalu mieszkalnego do sprzedaży (§ 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia).

Sygnalizuję jednak iż jest wiele kontrargumentów dla tej tezy, więc z pewnością nie będą to sprawy łatwe i krótkie, czy też jednolicie rozstrzygane.

Gdyby jednak nawet zgodzić się z drugim stanowiskiem, osobie uprawnionej która spełniła przesłanki, złożyła wniosek i wpłaciła należność z tytułu zryczałtowanych kosztów przygotowania nieruchomości do sprzedaży przysługiwałoby roszczenie o zwrot wpłaconej kwoty. W mojej ocenie nie jest natomiast zasadnym żądanie zwrotu dwukrotności tejże kwoty, gdyż nie należy jej traktować jako zadatek z art. 384 kodeksu cywilnego. Powyższe przyznał Trybunał Konstytucyjny stwierdzając, iż „w wypadku odstąpienia od kupna osobnej kwatery stałej, zaliczka ta podlega zwrotowi w jej nominalnej wysokości” (por. uzasadnienie wyroku z 17.10.2000 r., sygn. K. 16/99)

Nie do konca podzielam również twierdzenia zgodnie z którymi osoba uprawniona mogłaby dochodzić - jako odszkodowania - różnicy pomiędzy ceną wykupu na nowych zasadach a ceną którą by się zapłacił wedle dotychczasowych zasad wykupu, gdyby do zawarcia umowy na dotychczasowych zasadach nie doszło z przyczyn leżących po stronie organu, a jednocześnie wykup nastąpił w przyszłości według nowych przepisów. W mojej ocenie nie ma przepisu, który dawałby podstawę prawną takiemu roszczeniu. Co najmniej dyskusyjną jest teza, iż mógłby ją stanowić przepis art. 417 i nast. kodeksu cywilnego, albowiem po pierwsze, należałoby wykazać bezprawność w działaniu organu (co byłoby utrudnione, zważywszy na uprawnienie organu do odstąpienia od sprzedaży, o którym mowa w § 7 ust. 2 rozporządzenia), a po drugie związaek przyczynowy pomiędzy takim działaniem, a poniesioną szkodą.

Wydaje mi się, iż co najwyżej, odwołując się przez analogię do zasad dotyczących skutków niezawarcia umowy przyrzeczonej w przypadku podpisania umowy przedwstępnej, można byłoby żądać rekompensaty za szkodę, którą się poniosło przez to, że liczyło się na zawarcie umowy. Odszkodowania takie mają jednak ograniczony zakres i obejmują co najwyżej koszty poniesione w związku z przygotowaniami do zawarcia umowy (np. wpłacony zadatek, koszty kredytu zaciągniętego na wycenę mieszkania i jego zakup, itd.).

Podsumowując, w mojej ocenie nie ma podstaw prawnych do odstępowania od sprzedaży lokali na dotychczasowych zasadach z tego tylko powodu, iż za kilkanaście miesięcy planowane jest wprowadzenie nowych zasad sprzedaży. Są również podstawy do skierowania tego rodzaju spraw na drogę sądową, jednak nie chciałbym przesądzać jak się one zakończą. Skoro ja mogę znaleźć argumenty na poparcie stanowiska WAM, to z pewnością uczynią to również ich prawnicy. Poza tym z doświadczenia wiem, że wielokrotnie już sądy wydając wyroki (w tym w sprawach żołnierzy przeciwko jednostkom organizacyjnym Skarbu Państwa) kierowały się interesem finansowym Skarbu Państwu.

Choć z drugiej strony w wydanej na gruncie sprawy żołnierzy zawodowych uchwale składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z 11.09.2008 r. (sygn. akt III UZP 1/08) wyjaśniono, iż wykładnia gramatyczna i systemowa przepisów jest ważniejsza niż wykładnia celowościowa i słusznościowa, zatem skoro przepisy nie dają podstawy prawnej do podejmowania danych czynności, to nie można na ich usprawiedliwienie powoływać ogólnych zasad. Podobnie w wyroku WSA w Bydgoszczy z 05.02.2008 r. (sygn. II SA/Bd 1007/07) uznano, iż sądowa kontrola aktów i czynności z zakresu administracji publicznej powinna odbywać się pod względem zgodności z prawem, a nie słuszności. Natomiast w wyroku z 22.10.2003 r. (II UKN 112/2003) Sąd Najwyższy stwierdził iż „sądy podlegają ustawom i orzekają na podstawie obowiązujących przepisów prawa (…) niezależnie od konsekwencji finansowych jakie pociąga za sobą prawidłowe stosowanie prawa. W szczególności sądy nie pełnią strażników finansów publicznych i nie mogą być tak postrzegane".

Zasady słuszności można było wykorzystać też w niniejszej sprawie w obronie praw żołnierzy, którym mimo iż zapoczątkowali już proces wykupu, odmawia się jego kontynuowania na obowiązujących obecnie zasadach. Jak słusznie bowiem zauważył Sąd Najwyższy „w rozważaniach nad konstrukcją i naturą szczególnego stosunku społecznego jakim jest stosunek prawny, w tym także stosunek obligacyjny podkreśla się, iż ma on pełnić w ramach systemu prawa określone funkcje. W ramach tego stosunku strona powinna przestrzegać pewnych pozanormatywnych podstawowych wartości jak dobre obyczaje, zaufanie kontrahenta, reguły sprawiedliwości i słuszności, a przede wszystkim zasadę jawności postępowania” (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 11 maja 2005 r., sygn. III CK 562/2004, publ. LexPolonica nr 378301).

Zmiana zasad sprzedaży lokali po rozpoczęciu procedur związanych z wykupem z pewnością nie jest działaniem spełniającym powyższe wytyczne. W mojej ocenie takiemu działaniu można byłoby również zarzucić naruszenie zasad wynikających z art. 5 k.c. (co potwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z 3.10.2000 r., sygn. I CKN 308/00, publ. LEX nr 52468, Biul.SN 2001/1/9, stwierdzając, iż „realizacja roszczenia o zawarcie umowy przekazania nieruchomości (…) podlega ocenie z punktu widzenia art. 5 k.c.”). Sąd wyjaśnił, iż „artykuł 5 kc pozwala odmówić ochrony podmiotowi prawa, który prawo swoje wykonuje sprzecznie z zasadami współżycia społecznego lub społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa. Sprzeczność taka określana jest powszechnie jako nadużycie prawa podmiotowego. W ostatnich latach w literaturze wskazuje się natomiast, że użyte w powołanym przepisie zwroty niedookreślone nie oddają istoty nadużycia prawa. Część autorów podnosi, że w istocie w art. 5 kc występuje odesłanie do zasad słuszności, dobrej wiary w znaczeniu obiektywnym, czy zasad uczciwości obowiązujących w stosunkach cywilnoprawnych. Nie odnosząc się do występujących kontrowersji trzeba zauważyć, że obecnie ocena wystąpienia ewentualnego nadużycia prawa podmiotowego powinna być dokonywana z uwzględnieniem przemian, jakie dokonały się w Polsce w ostatnich latach. Oznaczać to musi m.in. wprowadzenie obowiązku zasad uczciwego postępowania także w stosunkach pomiędzy podmiotami nie będącymi osobami fizycznymi. W ten sposób przestanie istnieć podnoszona przed laty wątpliwość, czy art. 5 kc może znaleźć zastosowanie w relacjach pomiędzy osobami prawnymi, a w szczególności czy w takich stosunkach można mówić o sprzeczności z zasadami współżycia społecznego”.

Na zakończenie chciałbym również zauważyć, że nie bez znaczenia dla niniejszej sprawy będą również przepisy przejściowe, które zostaną wprowadzone w ustalanej obecnie wersji zmian ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych.
 



Wzór rozwiązania umowy o pracę na czas określony
wzor wypowiedzenia umowy o prace za porozumieniem stron
wzór rozwiązania umowy o pracę za porozumieniem
Wzór rozwiązania umowy o pracy za wypowiedzeniem
wzór umowy na wykonanie prac budowlanych
Wzór umowy o pracę na czas nieokreślony
wzor umowy przedwstepnej zakup mieszkania
wzoru pisma o przedłużenie umowy o pracę
Wzór rachunku do umowy zlecenia
Wzór rozwiązania umowy bez wypowiedzenia
wzór rozwiązania umowy z cyfra
wzor umowy darowizny domu
wzor umowy darowizny pieniedzy
Wzór umowy darowizny pieniężnej
wzor umowy darowizny samochodu
  • gimnazjum;5;olsztyn
  • doppler;nerkowy
  • najtansze apteki internetowe
  • dowcipne toasty weselne
  • teme za benkq el71